Myyjä tarjoaa vaihtoehtoja - Golflehti
Myyjä tarjoaa vaihtoehtoja

Myyjä tarjoaa vaihtoehtoja

Sami Tahvanainen on myynyt jo viisitoista vuotta golfvälineitä.

Teksti Krister Jalonen
Kuvat Krister Jalonen
Facebook Whatsapp Linkedin

Vuonna 2007 Tero Pitkämäki voitti keihäänheiton maailmanmestaruuden, Serbia Helsingissä järjestetyt Euroviisut ja Sami Tahvanainen aloitti Golf Balancessa myyjänä. Näiden vuosien aikana Golf Balancenkin kautta on kulkenut yksi jos toinenkin golfväline. Tahvanaista ajan kuluminen hymyilyttää.

”Kuulun samalla lailla kalustukseen näiden sohvien kanssa”, Tahvanainen nauraa.

”Ei, mutta siis oikeasti olen pitänyt tästä työstä. Näin pitkään ei varmaan samaa työtä tee, ellei siitä tykkää.”

Muutama alennusmyynti vuoden aikana, kuten joskus oli, olisi kiva.

Myyntimiehiä on maailma pullollaan. Yritykset eivät pysyisi pystyssä ilman myyntiä. Jossain saatetaan harrastaa pakkomyyntiäkin oman olemisen turvaamiseksi. Tahvanainen on omassa työssään sen verran kokenut, että tuntee tilanteet, joissa ei kannata tunkea väkipakolla jotain tuotetta asiakkaan ostoskassiin.

”Varsinkaan mailoja ostavaa asiakasta en halua kehottaa ostamaan välinettä, joka ei tuo mitään lisää hänen peliinsä”, Tahvanainen sanoo.

Erilaiset lyöntianalysaattorit ovat muuttaneet mailojen myymistä. Golf Balancessa suurin osa myydyistä mailoista on todettu ensin pelaajalle sopiviksi TrackMan-studiossa.

Joillekin pelaajille TrackManit ja muut vastaavat ovat tuttuja välineitä. Toisille taas kompakti studio saattaa tuntua jännittävältä, jolloin Tahvanaiselle ominaisesta luonteenpiirteestä on hyötyä.

”Olen rento tyyppi. Jos asiakasta alkuun jännittää, niin hänkin rentoutuu. Mieti vaikka, jos lääkäri ei puhu mitään, niin kyllähän siinäkin tilanteessa jännittää.”

Lähes kaikilla merkeillä on paljon erilaisia mailavaihtoehtoja. Tuoteviidakon selvittämisessä ammattilaisen apu on tarpeen. Tahvanaisen mielestä merkit saisivat kaventaa valikoimaansa ja silti pärjättäisiin vallan hyvin.

Ostohousut jalassa kauppaan saapuvat pelaajat ovat aiempaa tietoisempia välineistä. Myyjän työ on tarjota erilaisia vaihtoehtoja asiakkaalle.

”Jotkut ovat merkkiuskollisia, eivätkä muuhun vaihda. Monesti pelaaja saattaa tietää yhden merkin välineestä paljon, mutta meillä on tietoa kaikista myytävistä merkeistä.”

Aikaisemmin fitatun mailan saattoi saada käteensä jopa neljässä päivässä. Nyt maailmantilanne on toinen ja tuotteiden toimitusajat pitkiä. Myymiseen se on tuonut omat haasteensa, vaikka golfarit sen ymmärtävätkin.

Toinen haaste on jatkuvat alennusmyynnit.

”Muutama alennusmyynti vuoden aikana, kuten joskus oli, olisi kiva. Keväällä olisi mukava myydä uusia tuotteita ihan normaalihinnallakin eikä aina jollain alennuksella. Tällaista tämä tässä kilpailutilanteessa vain on”, Tahvanainen sanoo.

Mikä sitten on saanut Tahvanaisen pysymään työssään näin pitkään?

”Asiakkailta tuleva hyvä palaute on parasta. Se on mukavaa, jos pystyy auttamaan asiakasta löytämään hänelle sopivat välineet ja näin tekemään golfista hauskempaa.”

Golf työllistää Suomessa noin 2000 henkilöä. Tässä juttusarjassa esitellään monenlaisissa tehtävissä golfin parissa työskenteleviä henkilöitä.

Facebook Whatsapp Linkedin
Forward Go back